Jalankulun ja pyöräliikenteen yhteyden sekä sillan rakentaminen

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on myöntänyt Kuusamon kaupungille valtionavustusta jalankulun ja pyöräliikenteen yhteyden sekä sillan rakentamiseen.

Hankkeessa rakennetaan uusi jalankulun ja pyöräliikenteen yhteys Teollisuustien alikulusta Rajamiehen latuun saakka sekä jalankulun ja pyöräliikenteen silta Nilojoen ylitse. Hanke palvelee Ruostesuon, Torangin, Toranginahon sekä Nilonkankaan asukkaita ja teollisuusalueen sekä Rajan alueen työmatkaliikennettä sekä koululaisliikennettä alueen kouluihin.

Hanke on puuttuva pala jalankulun ja pyöräliikenteen väylän runkoverkoston rakentumisessa kohti Nissinvaaraa. Hankkeessa rakennetaan esteetön, helppokäyttöinen, toimiva, looginen, turvallinen ja miellyttävä reitti kaikille jalankulun ja pyöräliikenteen väylän käyttäjille. Hankkeen avulla parannetaan jalankulun ja pyöräilijöiden turvallisuutta erottamalla jalankulun ja pyöräliikenteen väylä vilkkaasta Kemijärventien liikenteestä. Jalankulun ja pyöräliikenteen väylän käyttö on sallittu myös mopoliikenteelle.

Rakennettavan jalankulun ja pyöräliikenteen väylän leveys on 4.0 metriä ja pituus 1026 metriä (sisältäen sillan pituuden 42 metriä. Rakennekerroksen paksuus pääosin 65 cm.

Muuta

• Nilonniskan sillan kokonaisleveys on 4,5 metriä. Siltatyyppi on jännitetty betoninen ulokepalkkisilta.
  • Toteutusaikataulu: tammikuu 2024 – 31.10.2025
  • Vuoden 2024 aikana toteutetaan Nilonniskan kevyen liikenteen silta