Juuman ja Myllykosken alueen kehityshankkeen kauden 2022 työt käyntiin

Kesän ja syksyn 2022 ohjelmassa on Myllykosken uuden riippusillan rakentaminen vanhan alapuolelle. Työt ovat käynnistyneet ja uusi silta otetaan käyttöön kesän kuluessa. Tarkempi valmistumisajankohta selviää myöhemmin. Vanha silta on käytössä kunnes uusi valmistuu ja puretaan sen jälkeen pois.

Hankkeen toinen kohde on uuden lähtöosuuden rakentaminen P-alueelta Niskakosken riippusillalle. Rakennustyöt käynnistyvät tulevalla viikolla ja reitti otetaan käyttöön viimeistään tulevana keväänä 2023. Vanha reittiosuus poistuu tämän jälkeen käytöstä. Vanha lähtöosuus rauhoitetaan alueella toimivan leirintäalueen ja kahvilatoiminnan käyttöön. Uusi reitti tulee olemaan murskepintainen käytävä ja Metsähallitus rakentaa suojelualueen puolelle uudet portaat, joita pitkin reitti yhdistyy olemassa olevaan reittiin kohti Niskakosken riippusiltaa.

Juumantien päässä olevan kääntöpaikan alueelle vuosikymmenten aikana levinnyt pysäköinti on jäsennelty siten, että alue palvelee leirintäalueen ja kahvilan asiakkaita. Retkeilypysäköinti keskittyy hankkeessa laajennetulle P-alueelle. Alueen opastus on suunnitteluvaiheessa ja se toteutetaan paikanpäälle hankkeen kuluessa.

Kuusamon kaupunki investoi Juuman ja Myllykosken alueen sekä Pienen Karhunkierroksen reitin kehittämiseen Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen hallinnoiman Euroopan Maaseuturahaston tuella, yhteistyössä Metsähallituksen Luontopalvelujen ja alueen yrittäjien kanssa. Hanke toteutetaan aikavälillä 1.1.2021–31.12.2022.

Lisätietoa Juuman ja Myllykosken hankkeen sivuilta