Yhteisrakentaminen käynnistyy toukokuussa

Kaivinkone ja sähköverkon kaivuu

Sähkönjakelija Caruna, valokuituyhtiö Koillisnet ja Kuusamon kaupunki rakentavat yhdessä Kuusamon alueelle huippunopeat laajakaista- ja kaapeli-TV palvelut sekä kasvavaa sähkönkäyttöä joustavasti palvelevan sähköverkon. Massiivinen rakentaminen näkyy kuntalaisille vuosien 2022 ja 2023 aikana.

Yhteisrakentamisen tarkoituksena on vauhdittaa Kuusamon alueen energiamurrosta. Kuokka isketään maahan toukokuussa Kuusamon taajamassa ja Tolpanniemessä. Elo-syyskuussa kaapelointityöt käynnistyvät myös Rukalla.

Hankkeen aikana saadaan kaikki Kuusamon ja Rukan asemakaava-alueet säänkestäviksi.

rakennuttajapäällikkö Jere Mättö Carunalta

Kiinteät laajakaistayhteydet vaaditaan, koska mm. etätyöt ja -palvelut lisääntyvät jatkuvasti. Nopea ja luotettava nettiyhteys on tärkeä niin paikallisille asukkaille, Kuusamossa vieraileville kuin koko elinkeinoelämälle.

valokuiturakennuttamisesta vastaava Kaisanetin tiimipäällikkö Heikki Seppänen

Kuusamon kotitaloudet pääsevät liittymään valokuituun valtakunnallisesti katsottuna poikkeuksellisen edullisesti, sillä avaimet käteen -periaatteella rakennettavan liittymän hinta on 100 euroa. Ennakkoliittymähinta on voimassa rakentamisen alkamiseen asti tai enintään siihen saakka, kun kaivinkone on talon kohdalla. ”Tilauksen teossa ei kannata viivytellä!”, Seppänen tarkentaa.

Maakaapelointitöiden yhteydessä tavoitteemme Carunalla on saada kunkin nyt käynnistyvän työmaa-alueen kaapelointityöt kerralla kuntoon yhdessä Koillisnetin kanssa. ”Asukkaiden kannalta tämä tarkoittaa aiempaa vähemmän rakentamisesta aiheutuvaa häiriötä, koska se oma lähikatu avataan vain kerran”, Mättö ja Seppänen toteavat yhdessä.

Lisätietoa työmaista löydät Carunan työmaat karttapalvelusta www.caruna.fi/tyomaat

Lisätietoa Koillisnetistä, palveluista sekä valokuidun tilauksesta www.koillisnet.fi