Varautuminen poikkeusoloihin tuo turvaa

Varautuminen on ennakointia reagoimisen sijaan. Se vahvistaa turvallisuudentunnetta ja luo luottamusta omiin toimintamahdollisuuksiin.

Alueellinen varautuminen on viranomaisten, elinkeinoelämän järjestöjen ja kansalaisten toiminnan yhteensovittamista. Aluehallintovirastojen tehtäviin liittyy yhteistoiminnan järjestäminen, valmiussuunnittelun yhteensovittaminen, kuntien valmiussuunnittelun tukeminen sekä alue- ja paikallishallinnon turvallisuussuunnittelun edistäminen. Aluehallintovirastot valvovat myös terveydenhuollon alueellista varautumista suuronnettomuuksiin ja terveydenhuollon erityistilanteisiin.

Suomessa ja meidän alueella tilanne on vakaa. Koronan aikana on kuitenkin opittu, että toisaalla olevat kriisit tulee ottaa huomioon ennakoiden ja riittävällä vakavuudella.

Varautuminen on luonnollista

Kotivara on kotona varautumisen lähtökohta. Sen avulla pärjää vähintään muutamia päiviä ilman arjen mukavuuksia, kuten kauppoja, sähkön- ja lämmönjakelua sekä tieto- ja viestiliikenneverkkoja. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön ohjeistuksen mukaan on helppo kartoittaa oma varautuminen erilaisiin häiriötilanteisiin.

Lue lisää. Siirry sivulle Varautuminen kotona.

Aihealueet