Paula-myrskyn vaikutukset kelkkareiteille

Paulamyrskyn tuhot vaikuttavat Etelä-Kuusamon alueen kelkkailuun. Juhannusviikon myrsky aiheutti massiiviset metsätuhot laajalla alueella Koillismaalla, eivätkä kelkkareititkään säästyneet sen vaikutuksilta. Laajimmat reittituhot sijoittuvat Murtovaaran alueelle, Iivaaran ja Penikkavaaran seuduille sekä Lämsänkylän eteläpuoliselle alueille. Osa reiteistä on tätä kirjoitettaessa edelleen tukossa ja on syytä varautua siihen, että kaikki reittiurat eivät välttämättä ole auki ainakaan alkukaudesta.

Juhannusviikon myrskyt kaatoivat arviolta n.450 runkoa reiteille ja urille ja tämä luku ei sisällä Iivaaran alueen kaatunutta puustoa. Iivaaran ja Penikkavaaran alueella reitit ovat täysin tukossa. Pahoja murroksia syntyi myös Murtovaaran alueelle sekä Joukamojärven ympäristöön. Tuhoja on raivattu maanomistajien ja metsäyhtiöiden toimesta sekä kaupungin omana raivaustyönä.

Läpikäytyjä osuuksia ovat Hossan suunnassa:

• Säynäjäperä-Ronkaisenniemi 3,7 km
  • Ronkaisenniemi-Penikkaniemi 17 km
  • Penikkaniemi-Pikkaraisentie 4,8 km
  • Pikkaraisentie-Hossa 62 km

Iivaaran suunnassa:

• Penikkaniemi-Iivaara 9,9 km

Iivaarasta Kurviseen suuntaavalla 28km osuudella on tehty raivauksia maanomistajien ja yhteismetsien toimesta, reitillä voi olla yhä raivaamattomia alueita. Koskenkylän ja Iivaaran välinen 31km ura sisältää useampia pienempiä tuhoalueita lähinnä Joukamojärveltä etelään ja reitin käyttö riippuu täysin maanomistajien suorittamien korjuiden etenemisestä.

Kaikilla osuuksilla on syytä varautua uusiinkin puunkaatoihin, kun tykkylumi alkaa vaikuttaa kallistuneisiin runkoihin. Samoin esim. talvimyrsky tai kovat tuuliset kelit voivat aiheuttaa uusia kaatoja.

Kuusamon kelkkareittien kunnostustieto löytyy Fluent Outdoors -palvelusta

Fluent Outdoors – Kuusamon kelkkareittien kunnostustieto