Hyppää sisältöön

Chatbot täydentämään kaupungin asiakaspalvelua

Kunta-Kati eli kuusamolaisittain Kuusamo-Kati palvelee 2.7. alkaen kuntalaisia ja matkailijoita Kuusamon kaupungin verkkosivuilla. Kuusamo-Kati on tekoälyä hyödyntävä chatbot, joka vastaa esitettyihin kysymyksiin automaattisesti. Kesän aikana Kuusamo-Katia testataan terveyspalveluiden ja matkailun sivuilla. Tämän ”työharjoittelujakson” jälkeen Kuusamo-Kati opetetaan vastaamaan myös muiden toimialojen kysymyksiin.

Kuusamo-Kati täydentää asiakaspalvelua ja tavoitteena on, että se auttaisi kuntalaisia ja matkailijoita saamaan nopeasti vastauksia kysymyksiinsä. Chatbot palvelee kesän ajan iltaisin ja viikonloppuisin, kun oikeat asiakaspalvelijat eivät ole töissä. Oikea asiakaspalvelija palvelee siis live-chatissa edelleen tavalliseen tapaan arkisin klo 9-14 kaikissa kaupungin palveluihin liittyvissä kysymyksissä.

Kuusamo-Katia testataan osana Digimuutos 3.0-hankkeen asiakaspalvelun kehittämistä. Kuntalaisten on mahdollista osallistua asiakaspalvelun kehittämiseen testaamalla chatbottia ja antamalla palautetta. Koska kyseessä on testaaminen ja kehittäminen, Kuusamo-Kati ei välttämättä osaa vastata vielä kaikkiin matkailuun ja terveyspalveluihin liittyviin kysymyksiin.  Kuntalaisilta toivotaankin kärsivällisyyttä ja kaikki kokemukset sekä kehitysehdotukset chatbotista ovat tervetulleita!

Palautetta voi antaa verkkosivujen alaosasta löytyvällä ”Anna palautetta” -lomakkeella

Lisätietoja:

Aihealueet