Aikala, Arava ja Nuorisotalo – Purkutyöt käynnistyvät

Asemapiirros purkutöiden urakka-alueesta ja purettavista rakennuksista

Purku-urakan kohteena on Kuusamon keskustassa osoitteessa Kitkantie 30 sijaitsevat kolme rakennusta; Aikala (rakentamisvuosi 1966), Arava ja Nuorisotalo (rakentamisvuosi 1949). Tontilla sijaitsevat rakennukset ja niihin liittyvät rakenteet sekä rakennelmat puretaan perustuksineen.

Tiili- ja betonirakenteet pulveroidaan mekaanisesti vesisumua käyttäen pölyn leviämisen estämiseksi. Pulveroinnin yhteydessä teräkset erotellaan syntyvästä tiili- ja betonimurskeesta ja valmis murske kuljetetaan hyödynnettäväksi Mäntyselän teollisuusalueen kantaviin maarakenteisiin. Purku-urakkaan kuuluu alueen tasaaminen hiekalla / soralla tasaiseksi kentäksi. Alueen tuleva käyttötarkoitus tarkentuu myöhemmin erillisten suunnitelmien pohjalta.

Purkutöiden urakka-alue ja purettavat rakennukset on esitetty asemapiirroksessa (artikkelikuva). Urakka-alue rajataan aidoin ja kulkuyhteydet ympäröiviin kiinteistöihin säilyvät ennallaan. Kitkantien puolella Nuorisotalon edustalla kevyenliikenteen kulkua ohjataan etäämmälle purettavasta rakennuksesta.

Purkutöiden toteutusaikataulu on kesäkuu–marraskuu 2022 välisenä aikana. Purku-urakoitsijaksi on valittu kilpailutuksen kautta Purkupiha Oy ja hinta on noin 400 000 € (alv 0%). Tilaajana Kuusamon kaupunki, yhdyskuntatekniikka.