Jatkossa voit ilmoittaa elintarvike- ja terveydensuojelulain mukaisesta toiminnasta sähköisessä ilppa-järjestelmässä

Ilppa on uusi ympäristöterveydenhuollon sähköinen ilmoitusjärjestelmä. Ilppa-palvelussa voit ilmoittaa useimpien elintarvike- ja terveydensuojelualan toimintojen aloittamisesta, olennaisesta muuttumisesta, lopettamisesta tai yrittäjän vaihtumisesta.

Pääset käyttämään palvelua osoitteessa ilppa.fi.

Ilpasta tiedot menevät oman kuntasi valvontayksikön käsiteltäväksi sähköisesti. Ilmoituksen käsittelyn jälkeen, toimija pääseet näkemään ilppa-palvelusta toimipaikkansa tiedot.

Elintarvikelain mukaisia ilmoituksenvaraisia kohteita ovat muun muassa elintarvikemyymälät, ravintolat, kahvilat, elintarvikkeiden kuljetustoiminta ja elintarvikkeiden säännöllinen ulkomyynti. Terveydensuojelulain mukainen ilmoitusvelvollisuus koskee esimerkiksi päiväkoteja, kouluja, hoitolaitoksia ja kauneushoitoloita.

Ilppa-sovellukseen voi kirjautua suoraan Suomi.fi-tunnistautumisella yksityinen elinkeinonharjoittaja tai yrityksen virallinen edustaja. Muille ilppa-palvelun käyttäjille tarvitaan yrityksen virallisen edustajan Suomi.fi -palvelussa antama valtuutus.

Hae ja anna valtuuksia Suomi.fi-palvelussa.

Lue lisää ilppa-palvelusta ja sen käytöstä Ruokaviraston nettisivuilta.