Valtavaaran latu on suljettu toistaiseksi kunnostustöiden takia

Valtavaaran kodalle kulkeva latu Valtavaaran suojelualueella on suljettu toistaiseksi. Metsähallitus toteuttaa alueella reitin kestävöintitöitä.

• Kesäretkeilyreitti ja latu kulkevat osittain samaa pohjaa ja kesäkäyttöön tarkoitettu reitti on kulunut ja huonossa kunnossa. Reittiä kunnostetaan ajamalla mursketta tarvittaviin kohtiin. Murske suojaa maaperää kulumiselta ja tekee reitistä asiakkaille helpomman ja turvallisemman kulkea. Murske kuljetetaan reitille talvella moottorikelkoilla.
  • Osalla latuosuudesta murskepatja on keskellä reittiaukkoa, jonka takia vähän lumen aikaan reitillä hiihtäminen voi olla vaarallista. Murske voi myös vaurioittaa suksia.
  • Valtavaaran latu on suljettu siis toistaiseksi, kunnes lumimäärä on niin suuri, että ladun pystyy pohjaamaan ilman riskiä murskeen nousemisesta ladun pinnalle. Mursketta on latureitillä ylämäessä Paasilinjan risteyksestä Valtavaaran kodalle.

Talviretkeilyreitit käytössä normaalisti, varo kuitenkin työkoneita

Kestävöintityömaa ei estä esim. Valtavaaran talvikävelyreittien käyttöä. Alueella kuitenkin liikkuu työmaakoneita, joita tulee varoa ja niille tulee antaa tilaa.

Murskekestävöinti koskee alla osoitettua ladun reittiosuutta:

Aihealueet