Hyppää sisältöön

Päivystysavun 116117 käyttö laajenee syksyllä Kuusamossa

Päivystyksen oma palvelunumero poistuu käytöstä

Kuusamon terveyskeskuksen päivystyksessä on ollut käytössä päivystysapupalvelun 116117 ohella oma päivystyksen palvelunumero, joka tulee poistumaan käytöstä 3.10.2022 alkaen. Tuosta päivästä lähtien päivystykselliset yhteydenotot tehdään puhelimitse numeroon 116117.

Henkeä uhkaavissa tilanteissa tulee aina soittaa hätänumeroon 112. Tällaisia tilanteita ovat esimerkiksi rintakipu, hengitysvaikeus, tajuttomuus, halvausoireet, tai äkillinen kouristelu.

Mikä päivystysapu?

Päivystysapu 116117 on päivystyksellisiin asioihin keskittynyt sosiaali- ja terveydenhuollon ohjaus- ja neuvontapalvelu, johon otetaan yhteyttä ennen päivystykseen hakeutumista. Päivystysapuun saa yhteyden soittamalla maksuttomaan numeroon 116117. Yhteydenottoihin vastaavat tehtävään koulutetut terveydenhuollon ammattilaiset. Palvelusta ohjataan oikeaan hoitopaikkaan tai annetaan ohjeita itsehoitoon.

Päivystysavussa voi asioida soittamisen sijaan myös maksuttomassa chatissa. Chatissa asioimiseen tarvitaan verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenne. Pääset siirtymään chattiin tästä: etapalvelut.fi. Chat-linkki tullaan lisäämään Terveyspalvelujen verkkosivuille kun palvelu tulee Kuusamossa käyttöön.

Puhelimitse tai chatissa saapuneisiin yhteydenottoihin vastataan kaikkina vuorokauden aikoina.

Päivystysavun tekstipalvelu

Henkilöille, jotka eivät kuule tai pysty tuottamaan puhetta on tarjolla tekstipalvelu, jonka tuottamisesta koko Suomessa vastaa HUS Uudenmaan Päivystysapu. Tekstipalveluun pääsee siirtymään alla olevan linkin kautta. Myös tekstipalvelu vaatii tunnistautumisen.

Päivystysavun tekstipalvelu