Maahantulijoiden pakolliset terveystarkastukset

Perjantaista 2.4. alkaen astuu voimaan Pohjois-Suomen aluehallintoviraston (PSAVI) päätös maahantulijoiden pakollisista terveystarkastuksista. Päätös on voimassa 31.5. saakka.

PSAVI määrää tartuntatautilain 16 §:n nojalla kaikki lentoliikenteen ja maarajan rajanylityspaikkojen kautta riskimaista Suomeen saapuvat henkilöt osallistumaan välittömästi maahantulon jälkeen terveystarkastukseen koronaviruksen ja sen herkästi leviävien muunnosten leviämisen ehkäisemiseksi. Tarkastuksen osana voidaan ottaa välttämättömiä näytteitä, mukaan lukien koronatesti.

Määräys koskee henkilöitä, jotka ovat 14 vuorokauden sisällä ennen maahantuloa oleskelleet maassa, jonka koronailmaantuvuus on suurempi kuin 25 / 100 000 henkilöä / 14 vrk. Määräys ei koske vuonna 2008 tai sen jälkeen syntyneitä lapsia eikä tavaraliikenteen kuljetus- ja logistiikkahenkilöstöä työtehtävissään.

Virkasuhteinen tartuntataudeista vastaava lääkäri voi määrätä henkilön 14 vrk:n mittaiseen karanteeniin esimerkiksi, mikäli henkilö kieltäytyy terveystarkastuksesta.

Kortesalmen rajanylityspaikalta maahan tulevat henkilöt ohjataan terveystarkastukseen Kuusamon flunssapoliklinikalle, kuten tähän saakka on toimittu vapaaehtoisuuteen perustuvien testausten suhteen. Eli käytännössä muutoksena aiempaan on terveystarkastusten muuttuminen pakollisiksi, kun aiemmin tarkastukseen osallistuminen on ollut vapaaehtoista.

ayl Marika Käkelä
Tartuntataudeista vastaava lääkäri
Kuusamon terveyskeskus

Päätös löytyy Pohjois-Pohjanmaan Aluehallintoviraston sivuilta tästä linkistä.