Koronatestausten toimintaohje

Kuusamossa otetaan käyttöön uusi testaus- ja jäljityssuunnitelma koskien Covid-19-epidemiaa.

Oleelliset muutokset

• Oireettomien karanteeniin asettamisesta luovutaan kokonaan, koska nykyisessä epidemiatilanteessa karanteenien merkitys epidemian etenemisen kannalta jää vähäiseksi. Tartuntatautilain mukaan ihmisen liikkumisoikeutta voidaan rajata epidemiatilanteessa vain, mikäli se on epidemian leviämisen kannalta välttämätöntä.
  • Tartuntatautirahaan oikeuttavan SVA-todistuksen voi jatkossa kirjoittaa kuka tahansa lääkäri, jos/kun Covid-19-tartunta on varmennettu joko PCR-testillä tai terveydenhuollossa tehdyllä Ag-testillä. Työterveyshuollosta on mahdollista jatkossa saada tartuntatautipäivärahaan oikeuttava todistus, mikäli työnantajan sopimukseen sisältyy sairausvastaanotto.
  • Terveyskeskuksessa siirrytään pääsääntöisesti käyttämään sähköistä SVA-todistusta, joka välitetään suoraan Kela:lle ja Kanta.fi-arkistoon. Mikäli potilas ei halua todistusta Kanta-arkistoon ja suoraan Kela:lle, voidaan tulostaa perinteinen todistus ja postittaa se kotiin.

Miten toimia koronaan viittaaviin oireiden alkaessa?

• Lievissä flunssaoireissa voi jäädä kotiin sairastamaan, tärkeää on välttää kontakteja oireisena aikana. Töihin/kouluun voi palata, kun oireet ovat selvästi lievittymässä.
  • Halutessaan voi tehdä kotitestin ja kotitestin ollessa positiivinen, on pysyteltävä omaehtoisessa eristyksessä 5 vrk oireiden alusta.
  • Samassa taloudessa asuvat oireettomat voivat jatkaa normaalisti arkeaan. Tarvetta oireettomien karanteeneille ei ole rokotusstatuksesta riippumatta. Sama koskee virallisessa testissä positiiviseksi todettujen henkilöiden perheenjäseniä.

Hakeudu flunssapolille arvioon, jos

• Olet raskaana
  • Oireesi ovat niin hankalat, että et kotikonstein pärjää
  • Perussairautesi perusteella puolustuskykysi voi olla heikko: aktiivissa syöpähoidossa olevat potilaat, hemodialyysipotilaat, elin- ja kantasolusiirtopotilaat, perinnöllinen immuunipuutos, HIV, pernanpoisto, immuunipuolustusta heikentävä lääkehoito (mm. biologiset lääkkeet, suuriannoksinen kortisoni), vaikea-asteinen sydänsairaus, huonossa hoitotasapainossa oleva keuhkosairaus, krooninen maksan tai munuaisen vajaatoiminta
  • Olet SOTE-työntekijä

Flunssapoliklinikan yhteystiedot: puh. 040 860 0090

Jos työnantajasi edellyttää sairauspoissaolosta/sairaan lapsen hoidosta todistusta

• Ole yhteydessä työterveyshuoltoon tai flunssapolille.
  • Flunssapolin sairaanhoitaja voi tehdä SE-todistuksen 3-5 vrk:n ajalle hoidon tarpeen arvion yhteydessä.
  • Mikäli työnantaja edellyttää tartuntatautipäivärahaan oikeuttavaa todistusta, otetaan Covid-19-testi ja SVA-todistuksen voi tehdä työterveyslääkäri (jos työterveyshuollon sopimus sisältää sairausvastaanotot) tai terveyskeskuslääkäri.
  • Terveyskeskuksessa käytämme ensisijaisesti sähköistä SVA-todistusta, joka välitetään suoraan Kela:lle ja joka tallentuu henkilön Kanta.fi-palveluun. Tätä varten pyydämme ilmoittamaan ajantasaiset työnantajatiedot yhteydenoton yhteydessä.

Aihealueet