Kausi-influenssarokotukset Kuusamossa 2022-2023

THL suosittelee kausi-influenssarokotusten aloittamista väestölle marraskuussa. Myös Kuusamossa noudatetaan tätä THL:n suositusta. Rokotukset käynnistyvät marraskuun alussa.

Koronarokotteen saajien riskiryhmiin kuuluvat ja 65v täyttäneet henkilöt ja sitä vanhemmat voivat saada myös koronarokotetehosteen influenssarokotteen yhteydessä, jos eivät ole sitä vielä saaneet. Minimitehosteväli edelliseen koronarokotteeseen/sairastettuun koronavirustautiin on 3kk.

Kausi-influenssa-rokotusajanvaraus avautuu maanantaina 17.10., ajanvaraukset tapahtuvat Takaisinsoiton kautta tai asioimalla RokotusCenterin toimistossa 10.10. alkaen ti-to klo 10-11:30 ja klo 13-15. Ohjeita lisää alempana.

HUOM! Koulutus ja kehittämispäivän vuoksi Takaisinsoitto suljettu kokonaan keskiviikkona 19.10.22

Suunnittelemme myös kausi-influenssan (+koronatehosteiden) WALK IN rokotuspäiviä marraskuulle, viikolle 46. Tiedotamme niistä myöhemmin lisää.  Kyseessä on rokotuspäivät, joihin ei aikaa tarvitse etukäteen varata. WALK IN päivissä on usein ruuhkaa, joten siellä tulee varautua odottamaan. WALK IN -paikalle tullessa tulee ilmoittautua ja rokotettavien joukkoon (ikäperusteinen, riskiryhmä) kuuluminen tulee pystyä todentamaan.

Kuusamossa ilmaisen kausi-influenssarokotteen saa THL määrittelemät riskiryhmät. Rokotteita annetaan niin kauan kuin niitä riittää. Kausi-influenssarokotteen voi myös halutessaan itse ostaa reseptillä, jos ei  kuulu ilmaisen rokotteen saajien ryhmiin.

Lasten, raskaana olevien ja koululaisten sekä opiskelijoiden kausi-influenssarokotukset ovat ajanvarauksella oman terveydenhoitajan kautta. Nekin alkavat marraskuussa.

Lisätietoja kausi-influenssaan ja rokotteeseen liittyen THL:n sivuilta:

THL: kausi-influenssa ja rokote

• 6 kk–6 v ikäiset lapset
    • raskaana olevat naiset
    • sairautensa vuoksi riskiryhmään kuuluvat 7–64-vuotiaat
      • krooninen sydän- tai keuhkosairaus, kuten sydämen vajaatoiminta tai astma
      • krooninen aineenvaihduntasairaus, kuten diabetes tai lisämunuaisen kuoren vajaatoiminta
      • krooninen maksasairaus tai munuaisen vajaatoiminta
      • tauti, joka heikentää vastustuskykyä esim. leukemia, lymfooma, HIV-infektio tai pernan poiston jälkitila
      • vastustuskykyä heikentävä hoito esim. elinsiirtoon tai syöpähoitoon liittyen
      • krooninen neurologinen sairaus tai hermolihastauti, kuten MS-tauti
      • muu sairaus, joka voi altistaa vakavalle influenssalle
      • Huom! Immunosuppressiivista hoitoa saaville rokotus annetaan hoitotaukojen aikana ja vähintään 1–2 viikkoa ennen voimakasta hoitojaksoa
    • henkilö, joka asuu tai on viikoittain sisätiloissa tekemisissä vakavalle influenssalle erityisen alttiin henkilön kanssa
    • 65 vuotta täyttäneet tai sitä vanhemmat henkilöt
    • varusmiespalveluun astuvat miehet ja vapaaehtoiseen asepalvelukseen astuvat naiset
    • sosiaali- ja terveydenhuollon sekä lääkehuollon henkilöstö ja alan opiskelijat, jotka osallistuvat asiakkaiden välittömään hoitoon tai huoltoon

Lisätietoa Terveyden- ja hyvinvoinninlaitoksen sivuilta Kenelle ilmainen influenssarokote? linkki THL:n sivuille

Edellä mainittuihin ryhmiin kuulumattomat voivat pyytää kausi-influenssarokotereseptin terveyskeskuksen neuvonnasta, puh. 040 860 8610 ma–ke klo 8–15, to–pe klo 8–14. Rokotuksen este on kuume tai aiempi voimakas reaktio rokotteelle.

• Kotihoidon ja Kotisairaalan asiakkaiden influenssarokotukset hoidetaan kotikäyntien yhteydessä.
  • Raskaana olevien naisten ja 6kk–6-vuotiaiden lasten rokottaminen tapahtuu neuvolassa vastaanotolla käynnin yhteydessä tai ajanvarauksella neuvolan ajanvarauksesta ma–to klo 8–12 p. 040 860 8633.
  • Koululaisten ja opiskelijoiden rokottaminen tapahtuu ajanvarauksella oman terveydenhoitajan vastaanotolla oppilaitoksissa. Ajanvaraus omalta terveydenhoitajalta.
    • Ajan kausi-influenssarokotukselle voi varata Takaisinsoiton kautta. Rokotukset alkavat marraskuussa.
    • Ajanvaraus kausi-influenssarokotteille alkaa ma 10.10., sitä ennen ei aikoja saa.
    • Takaisinsoiton kautta voivat aikoja varata kaikki rokotettavien ryhmiin kuuluvat työikäiset ja myös yli 65 vuotta täyttäneet ja sitä vanhemmat
    • Takaisinsoitto on avoinna ma–to klo 9–14 p. 040 860 8313.
    • Ajanvarauksessa voi olla ajoittain ruuhkaa, pyydämme kärsivällisyyttä. Soitamme takaisinsoittoon rekisteröityneisiin puheluihin 2–3 arkipäivän kuluessa. Jos puhelua ei tänä aikana tule, rekisteröityminen ei ole onnistunut, kokeilethan silloin uudestaan.
    • Takaisinsoiton kautta varatun ajan voi perua tekstiviestillä numerosta 0407638523 tai sähköpostilla koronarokotus@kuusamo.fi
    • Rokotuspaikkoina ajanvarauksella RokotusCenter Terveyskeskuksen takana sekä seniorineuvola Porkkapirtillä, Porkkatie 2. Paikan rokotukselle saat tietoosi aikaa varatessasi
    • WALK IN (rokotuksia ilman ajanvarausta) paikasta ilmoitetaan myöhemmin, siellä rokotuksia saa rokotteiden riittävyyden puitteissa.

• Kausi-influenssa-aikoja voi myös varata eVarauksen kautta 16 vuotta täyttäneille osoitteesta https://kuusamo.eaika.fi/influenssarokote
    • Aikoja tulee auki lokakuun lopulla
      • eVarauksen kautta varatun ajan voi perua eVarauksen kautta tai tekstiviestillä p. 040 763 8523 tai sähköpostilla koronarokotus@kuusamo.fi
      • Kuulumisensa riskiryhmään tulee pystyä todentamaan rokotuspaikalla. Ryhmiin kuulumattomia emme voi rokottaa