9.10.2020 - 15:06

Uudet suositukset etätyöstä ja maskien käytöstä

Kasvomaski ja käsidesi käytössä
Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin suositukset voimaan 12.10.2020

Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin alueellinen koordinaatioryhmä on antanut lisääntyneiden koronatapausten ilmaantumisen vuoksi suosituksen koskien etätyötä ja maskien käyttöä. Suositukset astuvat voimaan maanantaina 12.10.20.

Maskisuositus koskee terveydenhuoltoa ja sairaanhoitopiiri suosittelee käyttämään suu-nenäsuojusta kaikessa potilashoidossa niissä tilanteissa, joissa 1-2m:n turvaväli ei toteudu. Lisäksi suu-nenäsuojuksen käyttösuositus koskee potilaita, omaisia, vierailijoita ja opiskelijoita tilanteissa, joissa turvavälit eivät toteudu.

Sosiaalihuollon yksiköiden maskisuositus on ollut voimassa keväästä saakka.

Etätyötä suositellaan koko maakunnan alueella niissä työpisteissä, joissa se on mahdollista ja muissa työpisteissä muutoin suositellaan vähentämään sosiaalisia kontakteja.

Kuusamossa etätyösuositus on ollut jo kaupungin työntekijöiden osalta voimassa ja myös työpäivän aikaisia kontakteja on syksyn ajan pyritty vähentämään työterveyslaitoksen ohjeiden mukaisesti.

THL on myös uudistanut ohjeistusta koskien koronapositiivisten henkilöiden eristämisaikaa, altistuneiden karanteeniaikaa sekä koronapositiivisen henkilöiden tartuttavuusaikaa.

12.10. alkaen koronapositiiviseksi todetun lieväoireisen henkilön eristämisaika on 7 vuorokautta oireiden alusta, mutta edellyttäen kahta oireetonta vuorokautta ennen eristyksen purkua. Koronapositiivisen henkilön lähikontaktin eli altistuneen karanteeniaika on 10 vuorokautta altistumisesta ja perheenjäsenen karanteeniaika on 14 vuorokautta koronapositiivisen henkilön oireiden alusta.

Lisäksi koronapositiivisen henkilön tartuttavuusaika katsotaan alkavan 48 tuntia ennen oireiden alkua eli altistuneet kartoitetaan oireilun alkua edeltävien 2 vuorokauden ajalta jatkossa. Tartuttavuusajan katsotaan jatkuvan 7 vuorokautta oireiden alusta.

Sairaanhoitopiirimme alueella olemme vielä epidemian perusvaiheessa, mutta tilanne voi nopeastikin edetä kiihtymisvaiheeseen, jolloin maskisuositukset laajenevat koskemaan toisen asteen oppilaitoksia, korkeakouluja sekä julkisia sisätiloja ja yleisötilaisuuksia. Laajempaan maskisuositukseen kannattaa varautua jo hankkimalla maskeja.

Kuusamossa 9.10.20

Marika Käkelä
tartuntatautilääkäri

Koronavirus 2020
23.10.2020
Koronaviruksen aiheuttaman poikkeustilanteen vaikutukset Kuusamossa. Tutustu myös alueelliseen koronatiedotussivustoon.
maisemakuva.jpg
22.10.2020
Kysely on tarkoitettu sairaanhoidon vastaanottopalveluiden asiakkaille, jotka asioivat terveyskeskuksessa 26.10 - 13.11.2020 välisenä aikana