28.1.2019 - 9:53

Onnea Minna!

Äidinkielenopettaja, kirjailija Minna Rytisalo. Kuva Gummerus

Gummeruksen Kaarlen palkinto kaunokirjailijalle myönnettiin Minna Rytisalolle Minna Canthin nuoruusvuosista kertovasta romaanista Rouva C.

Gummeruksen kaunokirjallisuuden kustantaja ja toimitusjohtaja Anna Baijars perustelee valintaa seuraavasti: ”Minna Rytisalon Rouva C. on osoitus herkkävireisen kertojan taidoista ja kaunokirjallisuuden ihmeestä, joka voi muuttaa oikeasti eläneen ihmisen fiktioksi. Rytisalo on Canthin perillinen rohkeudessaan. Romaanin lauseet ovat punnittuja, tunteita tihkuvia. Teos väistelee määritelmiä Minna Canthin tavoin: se on kasvukertomus, rakkausromaani, avioliittoromaani, puolustuspuhe koululaitokselle, tasa-arvolle ja Minnan perinnölle.”

Kuusamon kaupunki onnittelee äidinkielenopettaja Minnaa sydämellisesti.

Lue lisää: Gummeruksen mediatiedote

Minna Rytisalon toinen romaani Rouva C. ilmestyi syyskuussa 2018. Rytisalon esikoisteos Lempi (2016) oli arvostelu- ja myyntimenestys. Se palkittiin mm. kirjabloggaajien myöntämällä Blogistanian Finlandialla, Kiitos kirjasta -mitalilla ja Botnia-palkinnolla. (Lähde: Gummerus)