28.6.2018 - 13:25

Neljä vuodenaikaa -teoksen paljastustilaisuus

porkkis_.jpg
Porkkapirtti 3.7.2018

Toimintakeskus Porkkapirtillä Kuusamossa paljastetaan 3. heinäkuuta kello 13.30 Neljä vuodenaikaa -teoskokonaisuus. Kyseessä on yli 500 taiteilijan yhteinen luomus, joka koostuu viidestä eri taulusta ja teoksen nimen mukaisesti neljästä kuusamolaisesta vuodenajasta.

Teoksen tekemiseen on osallistunut 80–300 taiteilijaa taulua kohti. Mukana on ollut niin Porkkatörmän asukkaita ja asiakkaita, toimintakeskuksen päiväkävijöitä kuin Mannerheimin Lastensuojeluliiton Perhekahvilan lapsia vanhempineen.

Työtä on ohjannut Jukka Pelli, joka myös esittelee teoksen sen paljastustilaisuudessa. Ensimmäinen taulu maalattiin noin vuosi sitten ja viimeisin on juuri valmistunut. Yhteisöllisen taiteen tekeminen punaisena lankana on ollut osallisuus ja osallistaminen prosessin alusta loppuun.

– Tätä työtä ei ole tehty taiteilijan kammiossa vaan alusta alkaen yhdessä ja jokaista tekijää kuunnellen. Samalla on poristu ja höpötelty: muisteltu menneitä ja suunniteltua tulevaa. Hienointa työssä on ollut yhdessä tekeminen ja sukupolvien kohtaaminen. Lapset ovat oppineet ikäihmisiltä ja toisinpäin. On ollut suuri rikkaus nähdä kolme sukupolvea rinnakkain saman työn äärellä, kertoo Jukka Pelli.

Taideteoksen on tuottanut Kuusamon kaupungin hallinnoima ja Leader Koillismaan rahoittama Vanhassa vara parempi -hanke. Hankkeen tavoitteena on luoda ja mahdollistaa uudenlaisia edellytyksiä ikäihmisten, yritysten ja kolmannen sektorin toimijoiden välisille kohtaamisille.

Erja Paakkari
projektityöntekijä