12.9.2017 - 12:45

Lapin kamariorkesteri Kuusamossa 15.9.

09_15_lapin_kamariorkesteri.jpg
Klassikoita pikantein maustein - Antonin Dvořákin rakastetuimmat teokset

Lapin kamariorkesteri tarjoilee  perjantain konsertissaan  15.9. klassikoita pikantein maustein.  John Storgårds johtaa konsertit, joissa kuullaan Antonin Dvořákin rakastetuimmat teokset: sellokonsertto h-molli op. 104 ja sinfonia nro 9 e-molli op. 95 ”Uudesta maailmasta”. Solistina toimii orkesterin soolosellisti Lauri Angervo.

Konsertissa esitettävän sellokonserton on sanottu kuuluvan sellokonserttojen aateliin ja konsertin toinen pääteos, Sinfonia numero 9, kuuluu Dvořákin suosituimpiin teoksiin. Böömiläinen Dvořák eli suurimman osan elämästään Prahassa, mutta asui 1890-luvulla muutaman vuoden Yhdysvalloissa. Konserteissa kuultavat sävellykset ovat Yhdysvaltain ajalta.

Dvořákin teosten väliin konserteissa kuullaan eteläkorealaisen, sittemmin Saksassa asuneen säveltäjän Isang Yunin (1917-1995) teos Distanzen vuodelta 1988. Yleisesti todeten myös Yunin musiikissa yhdistyy eri maailmoja: länsimainen avantgarde ja perinteisiä korealaisia musiikkitekniikoita. Distanzen –teos kuvaa taivaan ja maan suhdetta sekä ihmisen suhdetta maailmankaikkeuteen ja harmoniaan.

Konsertti on Kuusamotalossa 15.9. klo 19.

Konserttiliput ovat myynnissä Kuusamotalossa ja Tickermasterissa.

Katso myös Tapahtumakalenteri