5.2.2018 - 16:33

Kouluruokailu 70 vuotta

Vihannekset 1280x845
Syödään ja opitaan yhdessä -tiedotustilaisuus suositusten mukaisesta kouluruokailusta

Suomalaisella kouluruokailulla on pitkät perinteet. Vuonna 1943 – ensimmäisenä maana maailmassa – Suomessa säädettiin lailla kouluruoan tarjoamisesta koululaisille maksutta. Laissa sallittiin viiden vuoden siirtymäaika ja vuotta 1948 pidetään koululaisille suunnatun maksuttoman kouluruokailun alkamisvuotena.

Nykyisin kouluruokailun toteuttamista ohjaavat lainsäädännön lisäksi kansalliset ravitsemussuositukset sekä Valtion ravitsemusneuvottelukunnan 2017 julkaisema Syödään ja opitaan yhdessä –kouluruokailusuositus.

Kuusamossa järjestetään tiedotustilaisuus 14.2.2018 Kuusamon lukion auditoriossa. Se on tarkoitettu Kuusamon, Taivalkosken, Pudasjärven, Sallan ja Ranuan lasten ja nuorten parissa työskenteleville, kuntapäättäjille, sivistys- ja kulttuuritoimen edustajille, sivistystoimen johtajille, ruokapalvelupäälliköille, hyvinvointiyhdyshenkilöille ja koulujen vanhempainyhdistyksen edustajille. Ilmoittautumiset viimeistään 7.2. tästä linkistä.

Kouluruokailun onnistuminen on koko kunnan ja kouluissa toimivien yhteinen asia.

Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin perusterveydenhuollon yksikkö koordinoi maa- ja metsätalousministeriön rahoittamaa Syödään ja opitaan yhdessä -tiedottamishanketta Pohjois-Suomessa. Hanke toteutetaan yhteistyössä Pohjois-Suomessa meneillään olevien hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen kehittämishankkeiden kanssa.

Lisätietoja antaa: