28.5.2020 - 14:38

Kirjastot avautuvat kesäkuun alusta

ruohoa
Valtioneuvoston päätöksellä kirjastot voivat taas aloittaa normaalin asiakaspalvelun 1.6. alkaen. Kuusamon pääkirjasto avaa ovensa maanantaina hieman supistetuin aukioloajoin.

Pääkirjastossa voi asioida maanantaista perjantaihin. Aamun ensi tunteina on mahdollisuus omatoimiasiointiin: klo 8-10 sisään pääsee kirjastokortilla ja pin-koodilla. Klo 10 -18 henkilökunta on tiskissä palvelemassa. Riskiryhmille ei ole erillistä aukioloaikaa. Omatoimikirjasto ei ole vielä käytössä arkiaamuja lukuun ottamatta. Viikonloppuisin kirjasto on siis kokonaan suljettu.

Kaikki kirjaston asiakastilat ovat käytössä. Edelleen on noudatettava hygieniaohjeita ja turvavälejä. Asiakkaille suositellaan käsienpesua kirjastoon tultaessa sekä käsidesien käyttöä asiakaskoneilla. Asiakaskoneilla on puhdistusainetta ja –liinoja näppäimistön ja hiiren omatoimista pyyhkimistä varten. Henkilökunta huolehtii muiden kosketuspintojen puhdistamisesta määräajoin. Jonotustilanteissa, lukusalissa ja hyllyjen välissä on pidettävä vähintään metrin turvavälit.

Tapahtumia kirjastossa ei toistaiseksi järjestetä, mutta ala-aulassa jatkuvat taidenäyttelyt. Kesäkuun ajan on esillä Elina Piiroisen näyttely. Aulassa on nyt asiakaskäytössä maksullinen kahviautomaatti, josta saa erilaisia kahvijuomia, kaakaota ja teetä. Automaatti toimii pankkikortilla.

Maaliskuussa alkaneena sulkuaikana pääkirjaston tiloja on uudistettu viihtyisämmiksi: lehtisali, lastenosasto ja kokoustila Kivakka ovat saaneet uutta ilmettä ja sarjakuvat löytyvät kaunokirjaosaston perältä. Musiikkiosastolla puolestaan on avattu musapysäkki uutuuksien esittelyyn ja elokuvat ovat saaneet lisää tilaa.

Kirjastoauto lähtee reitille perjantaina 5.6. Nykyisellä autolla ajetaan aikataulujen mukaiset reitit ajalla 5.6. -3.7. Syksyllä on tarkoitus aloittaa reitit Kemijärveltä ostetulla uudemmalla kirjastoautolla.

Lisätietoja antaa:
Sijainti: