24.8.2020 - 12:28

Kasvomaskien käytön ohjeistus Kuusamon terveyskeskuksessa

Kasvomaski ja käsidesi käytössä

THL antoi viime viikolla valtakunnallisesti suosituksen kasvomaskien käytöstä julkisessa liikenteessä ja julkisilla paikoilla niiden sairaanhoitopiirien alueella, joissa on todettu koronavirustartuntoja kahden viikon sisällä. Suositus maskien käytöstä koskee myös Kuusamoa.

Suosituksen mukaan maskin käyttö on suositeltavaa julkisessa liikenteessä sekä julkisissa tiloissa, jos 2 metrin turvavälien pitäminen ei ole mahdollista ja oleskelu lähietäisyydellä kestää yli 15 minuuttia. Tämä ei koske esimerkiksi kouluja, harrasteryhmiä tai muita vakiintuneita yhteisöjä. Tarkemmin asiasta voi lukea THL:n sivuilta tästä linkistä Suositus kasvomaskien käytöstä kansalaisille.

Työterveyslaitos on erikseen ohjeistanut työnantajia työpaikkojen kasvomaskien käytön suosituksesta vastaavalla tavalla.

Kuusamon terveyskeskuksessa olemme ohjeistaneet henkilökuntaa käyttämään suu-nenäsuojusta kaikissa päivystyksen potilaskontakteissa työn ennalta arvaamattoman luonteen vuoksi. Muissa talon työpisteissä suu-nenäsuojuksen käyttöä suositellaan, jos turvavälien pitäminen ei ole mahdollista ja lähikontakti kestää 15 minuuttia tai enemmän.

Tartuntatilanteen ollessa alueellamme rauhallinen noudatamme valtakunnallista ja sairaanhoitopiirin alueella yleisesti käytettyä linjausta asian suhteen.

Kuusamossa 24.8.2020

ayl Marika Käkelä, tartuntatautilääkäri

Lisätietoja antaa:

Koronavirus 2020
23.10.2020
Koronaviruksen aiheuttaman poikkeustilanteen vaikutukset Kuusamossa. Tutustu myös alueelliseen koronatiedotussivustoon.
maisemakuva.jpg
22.10.2020
Kysely on tarkoitettu sairaanhoidon vastaanottopalveluiden asiakkaille, jotka asioivat terveyskeskuksessa 26.10 - 13.11.2020 välisenä aikana