15.7.2019 - 16:44

Intoa ja voimaa Kuusamon Omahoitovalmennus-ryhmässä

Omahoitovalmennusryhmän koulutus. Kuva Leena Hartikainen.
Omahoitovalmennus-ryhmä on tuki iäkkäille pariskunnille tilanteessa, jossa oma tai puolison sairastuminen muistisairauteen herättää huolta tulevaisuudesta

Kuusamossa on käynnistynyt Omahoitovalmennus-ohjaajakoulutuksen myötä Omahoitovalmennus-toiminta. Kuusamon ohjaajat osallistuivat koulutukseen Oulussa keväällä 2019 ja toteuttivat ensimmäisen ryhmän jo koulutuksen aikana.

Mitä ja kenelle?

Omahoitovalmennus on voimavaralähtöistä ja iäkkäiden ihmisten hyvinvointia edistävää toimintaa. Valmennus on tarkoitettu pariskunnille, joista toinen on vastikään saanut muistisairausdiagnoosin. Pariskunnat ohjautuvat ryhmätoimintaan muistipolin kautta. Ryhmä kokoontuu ohjattuna kahdeksan kertaa. Koulutettujen ohjaajien tukemana ryhmässä opetellaan tunnistamaan ja vahvistamaan sekä omia, että pariskunnan yhteisiä voimavaroja. Ryhmäsisällöt nousevat osallistujien tarpeista ja toiveista – Omahoitovalmennus-ryhmä on aina osallistujiensa näköinen.

Lisätietoa Kuusamon ryhmistä antaa palveluohjaaja Merja Hiltunen p. 040 193 6856, sähköposti merja.hiltunen(at)kuusamo.fi.

Vanhustyön keskusliiton Omahoitovalmennus-toiminta pohjautuu Käypä hoito -suositukseen ja tutkittuun tietoon. Toiminnan taustalla on myös laajasti tutkitun ja pitkään kehitetyn Ystäväpiiri-ryhmätoiminnan elementit. Satunnaistetun, kontrolloidun interventiotutkimuksen perusteella Omahoitovalmennus-ryhmään osallistuminen kohentaa muistisairaiden osallistujien tiedollisia taitoja ja puolisoiden elämänlaatua. Omahoitovalmennus-ryhmän tavoitteena on käsitellä sairastumiseen liittyviä tunteita sekä johdatella arkea mukavasti eteenpäin uudessa elämäntilanteessa. Tulosten kannalta keskeistä on, että ryhmänohjaus toteutetaan oikein.

Tulossa

Keväällä 2020 Omahoitovalmennus-ohjaajakoulutukset järjestetään Kouvolassa ja Turussa. Ryhmänohjaajakoulutukseen voivat osallistua myös ei-ammattilaiset, valmennuksesta kiinnostuneet vapaaehtoiset.

Lisätiedot: www.vtkl.fi/omahoitovalmennus, alueohjaaja Laura Rautiainen puh. 050 317 2562.