28.9.2020 - 8:00

Ilmavoimien Ruska-harjoitus näkyy ja kuuluu myös Kuusamossa

Ruska 20 - Kiertotie, Norvatie
Pääsotaharjoitukseen osallistuu yli 60 lentokonetta ja noin 4 800 henkilöä

Ilmavoimat järjestää Ruska 20 -ilmaoperaatioharjoituksen 28.9.‒6.10.2020. Puolustushaaran vuoden pääsotaharjoitukseen osallistuu yli 60 lentokonetta ja noin 4 800 henkilöä ympäri Suomea. Myös Ruotsin ilmavoimat on mukana harjoituksessa. Ruska 20 on Ilmavoimien suurin harjoitus vuonna 2020.

Rovaniemen, Jyväskylän, Oulun, Kajaanin ja Hallin tukikohdat ovat käytössä koko harjoituksen ajan. Tukikohtien ympäristössä toimii harjoitukseen osallistuvia joukkoja, ja harjoituskäyttöön otetuilla alueilla on liikkumisrajoituksia. Lentotoimintaa on eniten 2.‒6. lokakuuta, jolloin käytössä ovat myös Kuopion, Seinäjoen, Kokkola-Pietarsaaren, Vaasan, Pudasjärven ja Kuusamon lentokentät.

Ruska 20 -harjoituksen ilmaoperaatioihin liittyy lentotoimintaa matalilla lentokorkeuksilla sekä mantereen yllä vähintään 10 kilometrin korkeudessa lennettäviä Hornetien yliäänilentoja. Lisäksi harjoituksessa käytetään lentokoneiden omasuojajärjestelmiin kuuluvia soihtuja ja silppuja. Soihdut voivat näkyä taivaalla hetkellisesti kirkkaina valoilmiöinä ja silppu voi aiheuttaa vääriä säätutkahavaintoja. Harjoituksen lentotoiminta alkaa 28.9. kello 12 ja päättyy 6.10. kello 18 mennessä.

Lisätietoa liitteissä

Koronavirus 2020
23.10.2020
Koronaviruksen aiheuttaman poikkeustilanteen vaikutukset Kuusamossa. Tutustu myös alueelliseen koronatiedotussivustoon.
maisemakuva.jpg
22.10.2020
Kysely on tarkoitettu sairaanhoidon vastaanottopalveluiden asiakkaille, jotka asioivat terveyskeskuksessa 26.10 - 13.11.2020 välisenä aikana